۱۳۸۹ بهمن ۱, جمعه

تغییر موضع ناگهانی احمدی نژاد در قبال همتای دیکتاتور خود در تونس

رئیس دولتی که تا چند روز قبل روابط بسیار صمیمانه ای با بن علی داشت، به طوری که پس از پیروزی در انتخابات کودتاگونه، یکی از اولین تبریک ها را از همتای دیکتاتور خود در تونس دریافت کرد، اکنون در سخنرانی هایش بن علی را یک دیکتاتور وابسته به بیگانه می خواند و فراموش کرده که یک سال و نیم قبل، از همین دیکتاتور وابسته، "صمیمانه ترین تبریکات را به خاطر پیروزی مجدد در انتخابات" دریافت کرده است....


تغییر موضع ناگهانی دولت احمدی نژاد در قبال رئیس جمهور مخلوع تونس، تعجب بسیاری از ناظران را برانگیخت. رئیس دولتی که تا چند روز قبل روابط بسیار صمیمانه ای با بن علی داشت، به طوری که پس از پیروزی در انتخابات کودتاگونه، یکی از اولین تبریک ها را از همتای دیکتاتور خود در تونس دریافت کرد، اکنون در سخنرانی هایش بن علی را یک دیکتاتور وابسته به بیگانه می خواند و فراموش کرده که یک سال و نیم قبل، از همین دیکتاتور وابسته، “صمیمانه ترین تبریکات را به خاطر پیروزی مجدد در انتخابات” دریافت کرده است. سایت آینده به این چرخش در موضع گیری واکنش نشان داد و در گزارشی نوشت:

همزمان با پیروزی انقلاب مردم تونس علیه حکومت دیکتاتوری زین العابدین بن علی، رئیس جمهور فراری تونس، دولت دهم نیز همنوا با مردم تونس به تخطئه رئیس جمهور ۲۳ ساله تونس و تجلیل از مردم انقلابی این کشور پرداخت.

با وجود آن که هم در دولت نهم و دهم از زین العابدین بن علی برای حضور در ایران دعوت شده، احمدی نژاد امروز در جمع مردم یزد، بن علی را دیکتاتوری وابسته خواند و گفت: ملت تونس با شعارهای اسلامی، نگاه یگانه پرستی، عدالت خواهی و انسانی دربرابر یک دیکتاتوری وابسته قیام کرده و به دنبال عزت، سرفرازی، کرامت و انسانیت و در یک کلام به دنبال برقراری مناسبات و احکام اسلام ناب محمدی (ص) هستند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد که اسفند سال گذشته برای شرکت در مراسم اختتامیه “قیروان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۰۹″ عازم تونس شده بود، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار روابط عمومی و اموربین الملل ارشاد گفت: در دیدار با “زین العابدین بن علی” رییس جمهوری تونس، سلام آقای محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به ایشان ابلاغ شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال گرم رییس جمهوری تونس از پیام محمود احمدی نژاد، از علاقمندی مسوولان و مردم تونس برای سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به این کشور، خبر داد. وی گفت: ایران نیز متقابلا از رییس جمهوری تونس برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد.

این البته دومین دعوت رسمی دولت دکتر احمدی نژاد از بن علی بود، چرا که پیش از آن هم در دولت نهم منوچهر متکی از دعوت از نامبرده برای سفر به ایران خبر داده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، متکی روابط دو کشور را دوستانه و رو به رشد اعلام کرد و افزود: مراودات سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و تونس جریان دارد. متکی با اشاره به دعوت به عمل آمده از رئیس جمهوری تونس برای سفر به ایران، انجام این سفر را زمینه ساز فرصت های جدید برای توسعه همکاری های فیما بین اعلام کرد.

با وجود آن که زین العابدین بن علی عملا این دعوت را اجابت نکرده بود، اما او جزو اولین کسانی بود که سال گذشته پیروزی مجدد دکتر احمدی نژاد در انتخابات را به وی تبریک گفته و نوشته بود: «مفتخرم که صمیمانه ترین تبریکات خود را به خاطر پیروزی مجدد شما در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اعلام نمایم. از خداوند متعال برای شما آرزوی سلامت، سعادت و موفقیت در انجام وظایف و برای ملت ایران پیشرفت و توسعه روز افزون را مسألت دارم. در این مناسبت همچنین فرصت را مغتنم شمرده بار دیگر بر خواست و اراده کشور تونس در تداوم همکاریهای مشترک جهت تقویت پیوندهای برادری و توسعه سطح روابط موجود بین دو کشور تاکید می کنم. برادر شما، زین العابدین بن علی، رییس جمهور تونس»

با وجود وابسته و دیکتاتور بودن بن علی، وی بعضا مواضعی در دفاع از مردم فلسطین نیز می گرفت، به گونه ای که این مواضع وی مورد تمجید معاون اول کنونی و معاون حقوقی وقت دکتر احمدی نژاد در سفر وی به تونس قرار گرفته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمدرضا رحیمی فرستاده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از مواضع استوار رییس جمهور تونس در حمایت از مردم غزه گفته بود: ممکن است امکانات کشور شما محدود باشد ولی از اراده و عزم بزرگی برخوردارهستید و این جدیت، در بیانات و مواضع ستودنی رییس جمهور شما کاملا مشهود بود.

هرچند عبدالوهاب عبدالله وزیر خارجه تونس با بیان اینکه در شرایط فعلی نباید فلسطین را تنها گذاشت گفته بود: در رابطه با مسایل منطقه ای و بین المللی ما با ایران دیدگاههای مشترکی داریم، اما وی ادامه داده بود: در خصوص بحران غزه، تونس امکانات محدودی دارد و چندان قادر به تاثیر گذاری روی کشورهای بزرگ نیست ولی سعی داریم تصمیمات مستقلی داشته باشیم .

هیچ نظری موجود نیست: