۱۳۹۰ خرداد ۲۱, شنبه

۲۲ خرداد؛ تکرار حماسه حضور پویا و پرشور سبزها


شورای هماهنگی راه سبز امید برای برگزاری راهپیمایی سکوت در خیابان ولی عصر همزمان با دومین سالگرد انتخابات مهندسی شده  ۲۲ خرداد از مردم خواسته است تا با تجمع خود شور و پویایی جنبش را بار دیگر به نمایش بگذارند. 

 
در بیانیه‌ی شورای هماهنگی، از مردم خواسته شده تا ساعت ۶ تا ۸ بعد ازظهر روز ۲۲ خرداد در پیاده روهای خیابان ولی عصر حد فاصل میدان ولی عصر تا میدان ونک تجمع کنند و "سکوت مطلق" را در تمام مسیر حفظ کنند و "از هر گونه اقدامی که به خشونت‌طلبان بهانه برای انجام اقدامات غیر قانونی و ضد انسانی می‌دهد خودداری کنند."
در همین حال، اردشیر امیرارجمند مشاور میرحسین موسوی برگزاری راهپیمایی ۲۲ خرداد را باعث حفظ شور و هیجان جنبش سبز دانست و گفته است: به نظر ما انجام تظاهرات شور و هیجان و پویایی جنبش را حفظ می‏کند. بیست و دوم خرداد روز مهمی است، ماه خرداد ماه مهمی است. راهپیمایی ۲۲ خرداد آخرین فعالیت نخواهد بود. فرصت خواهد بود تا بر اساس ظرفیت‏هایی که ایجاد می‏شود نوع راهپیمایی‏های بعدی تغییر پیدا کند.

سازمان مجاهدین انقلاب: با حضور خود امید استبداد را به یأس تبدیل کنید
در پی فراخوان شورای هماهنگی، سازمان مجاهدین انقلاب شاخه خارج از کشور نیز طی بیانیه‌ای، از همگان دعوت کرد تا "با شرکت در راه پیمایی ۲۲ خرداد، امید استبداد را به یأس تبدیل کنند."
سازمان مجاهدین انقلاب که به ادامه مسیر جنبش سبز بدون خشونت و همراه با پایداری بیشتر تاکید دارد، در بیانیه‌ی تحلیلی خود بار دیگر "پافشاری بر خواسته‌های حداقلی جنبش سبز که در منشور سبز عنوان شده را تنها راه برون رفت از این بن بست کنونی کشور" می‌داند.
در بیانیه‌ی این سازمان بار دیگر به حکومت هشدار داده شده که "شهامت اعتراف به اشتباه را از خود نشان دهد و از لجاجت بیشتر در برابر خواست و اراده ملت دست بردارد."

جبهه مشارکت: جنبش سبز ایران با حضور پر نشاط مردم امتداد می‌یابد
جبهه مشارکت ایران اسلامی همگام با دیگر تشکل‌ها، با انتشار بیانیه‌ای خاطره‌ی حماسه‌های ۲۲و ۲۵ خرداد سال ۸۸ گرامی‌ داشت و تاکید کرد: "جنبش سبز با حضور پر نشاط و پر رنگ مردم در تمام برنامه هایی که درامتداد پاسداشت آراء مردم و قانون، گرامی داشت یاد شهدا و قدر شناسی ازفداکاری‌های آسیب دیدگان، زندانیان سیاسی و خانواده‌های بزرگوار آنها برگزار می گردد امتداد می‌یابد."
جبهه مشارکت در بیانیه‌ی خود بار دیگر بر "روش مسالمت‌آمیز برای پیشبرد اهداف جنبش" تأکید کرده است و از "رادیکالیسم" به عنوان "آفت بزرگ جنبش مردمسالاری ایران" یاد کرده است.

جوانان اصلاح‌طلب: حصر رهبران از اراده مردم نکاسته است
از سوی دیگر گروهی از جوانان اصلاح‌طلب همزمان با بسیاری از تشکل‌های دیگر، ضمن دعوت مردم برای این راهپیمایی، از حضور فعال خود در این مراسم خبر دادند.
جوانان اصلاح‌طلب در بیانیه‌ی از حضور خود در راهپیمایی ۲۲ خرداد خبر دادند و از تمام مردم نیز برای شرکت در این راهپیمایی دعوت کرده‌اند.
این جوانان با بیان این که "کودتاگران غافلند از اینکه جنبش سبزی که آغاز شده و سر باز ایستادن ندارد، تاکید کرده‌اند: جنبش وابسته به فرد نیست،از این روست که رهبران ما را حصر کرده‌اند، اما ما به آنها نشان دادیم که این حصر نه تنها از اراده مردم نکاسته بلکه باعث تکثیر رهبران در جامعه شده است. اینک هر ایرانی مسئولانه تر و با اراده ای محکمتر می اندیشد و گام بر می دارد.

جنبش سبز گیلان: تجمعات بعدی قطعا تجمع در سکوت نیستند
همگام با تشکل‌ها و گروه‌های مختلف، جنبش سبز گیلان نیز، با دعوت از مردم در راهپیمایی سکوت روز ۲۲ خرداد تاکید کرده است و سکوت را عامل مهمی در این تجمع دانسته که "با سکوت در تجمع ٢٢ خرداد ماه شاهد انفعال روحی و جسمی نیروهای سرکوبگر در برابر مردم خواهیم بود که این امر مقدمه‌ای برای تجمعات بعدی که قطعا در سکوت نیستند محسوب می‌شود."
جنبش سبز گیلان در بیانیه‌ی خود از تمامی آنها که معترض به وضع موجود هستند دعوت کرده تا "همراه با مردم سراسر ایران و برای تحقق سه خواست اولیه‌ی آ‍زادی رهبران جنبش و زندانیان سیاسی، اقدام فوری برای رفع معضل بیکاری و گرانی و برگزاری انتخابات آزاد مطابق با بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید درتجمع سکوت ٢٢ خردادماه شرکت کنند."
بر اساس اعلام این گروه، تجمع ۲۲ خرداد در گیلان، راس ساعت ۶ بعدازظهر از مسیر پیاده‌روهای خیابان مطهری حد فاصل چهار راه میکائیل تا میدان صیقلان و در راستای مسیر حرکت خوردروها، از چهارراه به صیقلان از سمت راست خیابان و از صیقلان به چهارراه از سمت چپ خیابان، آغاز و راس ساعت ۸ شب به پایان خواهد رسید.

جنبش سبز تبریز: حضور در راهپیمایی نوید بخش انسجام جنبش سبز است
همزمان جنبش سبز تبریز نیز، در اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرده است تا در دو سالگی تولد جنبش سبز ایران "با گرامی‌داشت یاد و نام شهدای جنبش و احترام و تکریم خانواده‌ی آن‌ها و تجدید عهد با میر حسین موسوی و مهدی کروبی که به عهد خود با مردم وفادار ماندند و با اعلام همبستگی با آزادگان در بند و خانواده‌ی آنها که صبورانه رنج و محدودیت‌های غیرقانونی را تحمل می‌کنند، همراه و همگام با زندانیان سرافراز زندان رجایی شهر و شورای هماهنگی راه سبز امید" از مردم تبریز دعوت کرده‌اند تا در راهپیمایی ۲۲ خرداد شرکت کنند.
جنبش سبز تبریز حضور مردم را نویدبخش "انسجام جنبش سبز و گذار منطقی به فرایندی که در آن مردم با تعلق به هر طیف و طبقه و فارغ از تفاوت های دینی ،زبانی ، فرهنگی از ماحصل این اتحاد و خرد جمعی منتفع خواهند شد" می‌داند.
این گروه، مسیر راهپیمایی در تبریز نرسیده به فلکه آبرسان (ابتدای خیابان 13 آبان) تا فلکه دانشگاه عنوان کرده است.

جنبش سبز کرمانشاه: مردم مسیر بی‌بازگشت جنبش سبز را به اقتدارگرایان نشان دهند
شورای فعالان جنبش سبز استان کرمانشاه نیز در بیانیه‌ای مردم را به حضور در راهپیمایی سکوت دعوت کرده و از مردم ایران خواسته‌ است تا با "گرامی‌داشت یاد و خاطره تمامی کسانی که در راه تحقق آزادی، دمکراسی، حقوق بشر و پیشرفت ایران متحمل انواع هزینه‌ها شدند" به دعوت راهپیمایی لبیک گویند.
در بیانیه‌ی با یاد پنج شهید کرمانشاهی جنبش سبز، آمده است: از عموم مردم عزیز می‌خواهیم تا در روز ٢٢ خرداد با حضور سبز خود در تهران و شهرستان‌ها مسیر بی‌بازگشت جنبش سبز را به اقتدارگرایان نشان دهند.
مسیر راهپیمایی سکوت در کرمانشاه پیاده‌روهای چهار راه اجاق تا میدان مصدق از ساعت ۶ بعدازظهر عنوان شده است.

جنبش سبز کردستان: دیکتاتوری‌ها نابود می شوند
کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز، شاخه کردستان، با انتشار بیانیه‌ای از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید برای برپایی راهپیمایی سکوت حمایت کرده و ضمن آن از مردم خواسته است تا در این روز با تعطیلی مغازه‌ها، دکان‌ها و بازار اعتراض خود را با کم‌ترین هزینه نشان دهند.
این کمیته همچنین در بیانیه‌ی خود پیشنهاد کرده است: چه خوب است شعار "کردستان، تهران با توست" برای سایر استان­ها نیز مطرح شود و عدم همکاری با حاکمیت، که روش های انجام آن بسیار متنوع و متفاوت است، به شیوه اعتراض مردم تبدیل شود.

دانشجویان و دانش‌آموزان مشهد: دور جدید حضور خیابانی جنبش سبز را آغاز خواهیم کرد
در ادامه پیام‌ها و فراخوان‌ها، گروهی از دانشجویان و دانش‌آموزان مشهد نیز با صدور بیانیه‌ای درباره راهپیمایی روز ۲۲ خرداد، ضمن اعلام حمایت از این مراسم، اعلام کردند: "همگام با دیگر شهرهای سبز ایران عزیزمان به خیابان‌ها خواهیم آمد و دور جدید حضور خیابانی جنبش سبز را آغاز خواهیم کرد."
دانشجویان و دانش‌آموزان در این بیانیه که به امضای دانشجویان چهار دانشگاه و ۹ مدرسه در مشهد رسیده است، بار دیگر از "ناکارآمدیِ ساختار ستم‌پیشه" گله کرده و اعلام کردند که با حضور در خیابان این نارضایتی را بار دیگر فریاد خواهند زد.

ائتلاف دانشجویان سبز دانشگاه‌های تهران: به تصمیم جمعی جنبش سبز و شورای هماهنگی متعهد خواهیم بود
هچنین ائتلاف دانشجویان سبز دانشگاه‌‌های تهران با حمایت از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید از همگان دعوت کرده‌اند که در راهپیمایی ۲۲خرداد شرکت کنند.
در بیانیه تحلیلی ائتلاف دانشجویان سبز دانشگاه‌های تهران در مورد راهکارهای جایگزین اعتراضی مواردی بسیاری ذکر شده، اما این دانشجویان در پایان تاکید کرده‌اند: ما به عنوان ائتلاف دانشجویان سبز دانشگاه های تهران، از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید جهت حفظ وحدت جنبش، در هر صورت، حمایت می کنیم. آن هم در شرایطی که فعالان سیاسی زندانی رجایی شهر نیز از آن حمایت کرده اند و مردم را به شرکت در ۲۲ خرداد دعوت نموده اند. همچنین اعلام می داریم که ما به تصمیم جمعی جنبش سبز و شورای هماهنگی راه سبز امید متعهد خواهیم بود و در هر برنامه ای که آن شورا در مناسبت های پیش رو اعلام نماید، حضور خواهیم یافت و تمامی مردم و دانشجویان را نیز به شرکت در این حرکت اعتراضی دعوت می نماییم.

۱۵ تشکل ایرانی خارج از کشور: پیش ‌از آن که دیر شود به ندای مسالمت‌آمیز احقاق حق ملت ایران گوش بسپارید
علاوه بر گروه‌ها و تشکل‌های داخل کشور، پانزده تشکل ایرانی خارج از کشور نیز در پی فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید، خواستار مشارکت عمومی در مراسم سالگرد جنبش سبز آزادیخواهی مردم همزمان با سالگرد انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری شده اند.
این گروه‌ها در بیانیه‌ای مشترک متذکر شده‌اند: ما به عنوان جمعی از تشکل‌های ایرانی خارج از کشور، از راه‌پیمایی سکوت مردم ایران به مناسبت دومین سالگرد کودتای خرداد ۸۸ حمایت کرده و به حاکمیت استبدادی انذار می‌دهیم تا پیش ‌از آن که دیر شود به ندای مسالمت‌آمیز احقاق حق ملت ایران گوش بسپارد چرا که گذر زمان به نفع آنان نیست و در صورتی که امروز به خواسته های نجیبانه مردم پاسخ ندهند فردا باید در دادگاه های عدل ملت پاسخگو باشند.

نهادهای دموکراتیک و حقوق بشری ایرانیان برون‌مرزی: تلاش خواهیم کرد به نوبه‌ی خود در این حرکت بزرگ ملی شرکت کنیم
در همین حال نهادهای دموکراتیک و حقوق بشری ایرانیان برون‌مرزی برای بزرگداشت دومین سالگرد جنبش سبز آزادی‌خواهی فراخوان مشترک داده اند.
این گروه‌ها در فراخوان خود عنوان کرده‌اند: از همه ایرانیان آزاده در گوشه و کنار جهان می‌خواهیم تا در روزهای پایانی خرداد برای گرامی‌داشت سالگرد جنبش سبز دموکراسی خواهی مردم ایران و برای رساندن صدای حق طلبانه میلیون‌ها ایرانی به جهانیان، هرگونه که می‌توانند اقدام کنند و به نوبه خود با برپایی گردهمایی، تظاهرات، کنفرانس، نمایشگاه عکس و ... تلاش خواهیم کرد از ۲۲ تا ۳۰ خرداد در این حرکت بزرگ ملی شرکت کنیم.


 
در راهپیمایی «سکوت» شرکت می کنیم

 راهپیمائی “سکوت ” که قرار است روز ۲۲ خرداد برگزار شود دارای ویژگی های زیر است که آن را نسبت به سایر راهپیمائی ها ممتاز می کند:
۱ – این راهپیمائی روی سه خواسته مشخص یعنی آزادی زندانیان سیاسی ، انتخابات آزاد و مقابله با بیکاری و گرانی که مورد تقاضای آحاد مردم است انگشت می گذارد. این خواسته ها نه خلاف قانون اساسی است و نه خلاف اسلام . بنابراین حاکمیت نمی تواند خدشه ای در مشروعیت و قانونیت مطالبات راهپیمایان وارد نماید .
۲- این راهپیمائی در پیاده روهای عریض خیابان ولیعصر انجام می شود ولذا هیچگونه اخلالی در حرکت اتومبیل ها و حمل و نقل بوجود نمی آورد .
۳ – این راهپیمائی زمان محدود و مشخصی دارد ( ۶ تا ۸ بعداز ظهر ) و از مردم خواسته شده است که بلافاصله پس از اتمام راهپیمائی متفرق شوند .لذا امکان هر گونه سوء استفاده ای از تجمع و راهپیمائی مذکور مسدود شده است .
۴ – در این راهپیمائی هیچگونه شعار نوشتاری یا گفتاری وجود ندارد . در واقع مردمی که در این پیاده روی آرام شرکت می کنند خواسته های سه گانه خود را قبلا اعلان نموده و اینک با حضور خود و با لبان بسته آنرا تایید می کنند .علت اتخاذ این شیوه مسدود نمودن راه دولت  در فریبکاری تبلیغاتی است . مردم ما شیطنت” کارناوال عاشورا” در سال ۷۶ و پاره کردن عکس امام خمینی (ره) و توهین به امام حسین (ع) و ….. را که همگی برای منحرف کردن خواست های بحق مردم بوده است را فراموش نکرده اند.
۵ – اگر چه این پیاده روی و راهپیمائی کاملا قانونی است و حاکمیت نه تنها نباید مزاحمتی تولید کند بلکه باید امنیت کامل راهپیمایان را فراهم آورد ، اما از آنجا که راهپیمایان هیچگونه علامتی نظیر پلاکارد ، نماد سبز ، شعار و…. ندارند لذا به عنوان یک عابر عادی تلقی می شوند و با هیچ بهانه ای نمی توان آن ها را متهم کرد.

هیچ نظری موجود نیست: