۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

وکیل هلندی زهرا بهرامی: احتمالا زیر شکنجه به قتل رسیده


وکیل هلندی زهرا بهرامی: احتمالا زیر شکنجه به قتل رسیده


به گزارش سایت شهرزاد نیوز، "یوری روزنتال" وزیر امور خارجه هلند در اعتراض به جلوگیری مقامات جمهوری اسلامی از حضور بازماندگان زهرا بهرامی در مراسم تدفین وی، سفیر هلند در ایران را فراخواند.
خبرگزاری هلند به نقل از سایت دمکراسی و حقوق بشر اعلام کرده است که مقامات جمهوری اسلامی، جسد زهرا بهرامی را در منطقه ای در 400 کیلومتری تهران دفن کرده و فرصت حضور دختر و بازماندگان وی را برای شرکت در مراسم نداده است.
بنفشه نائب پور، دختر زهرا بهرامی گفته است که پس از اعدام مادرش به وی گفته شده است که او را برای تدفین مادرش مطلع خواهند کرد. اما دفن جسد در منطقه دوری خارج از تهران مانع از آن شده است که وی بتواند در تدفین مادرش شرکت کند.
"آدری تیلبورخ" وکیل زهرا بهرامی در روزنامه هلندی فولکس کرانت گفته است که ممانعت از تحویل جسد زهرا بهرامی و ممانعت از شرکت بستگان وی در مراسم تشییع جنازه، حاکی از سیاسی بودن پرونده زهرا بهرامی است.
پرونده زهرا بهرامی هلندی ایرانی تباری که روز 9 بهمن به دار آویخته شد، موجب افزایش تنش های دیپلماتیک بین دو کشور شده است. پس از انتشار خبر اعدام، هلند روابطدیپلماتیک خود را با ایران به حالت تعلیق در آورد. اما وزیر امور خارجه هلند از اخراح سفیر ایران و یا فراخواندن سفیر خود از ایران خودداری کرده بود.
هفته گذشته پارلمان هلند در جلسه ای 5 ساعته وزیرامور خارجه هلند را در برخود به پرونده زهرا بهرامی استیضاح کرد. یکی از پیشنهادات مطروحه در جلسه پارلمان، فراخواندن سفیر هلند از ایران در موقعیتی منتاسب بود. وزیر امور خارجه وعده داده بو حداکثر ظرف دو ماه، و در موقع مناسب سفیر هلند را فرا خواهد خواند تا به مشاوره و ارزیابی در مورد این پرونده پرداخته شود.
ضمنا فراکسیون های مختلف در پارلمان هلند از وزیر امور خارجه از جمله خواهان تلاش برای تحویل جسد زهرا بهرامی و تحقیق در مورد علت مرگ وی شده بودند. این خواست به دنبال انتشار خبر تائید نشده ای در روزنامه تلگراف صورت گرفت . در آن روزنامه گفته شده بود که زهرا بهرامی اعدام نشده بلکه زیر شکنجه کشته شده است.
وکیل هلندی زهرا بهرامی گفته است که تدفین اعلام نشده بدون اطلاع بازماندگان زهرا بهرامی موجب تقویت این شایعه شده است که زهرا بهرامی زیر شکنجه به قتل رسیده است

هیچ نظری موجود نیست: